marți, 15 iunie 2010

Dubla dubla 3 (CII) Cartoonists Special.


Conexiunile intre filme-s ceva nemaipomenit daca le descoperi singur. Am vorbit putin despre Ghost World (care e facut dupa un B.D. din ’93 de Daniel Clowes) … eee, cand am vazut Crumb (1994), un documentar biografic despre Robert Crumb, un mare B.D.-ist american, mi s-a parut ca Robert C. seamana mult cu Seymour, personajul lui Steve Buscemi din Ghost World, m-am informat si am descoperit ca filmele-s regizate de acelasi flacau, Terry Zwigoff, doar ca Seymour nu-i inspirat dupa R.C. ci dupa T.Z. se intampla doar ca T.Z. si R.C. sa fie buni prieteni si deci sa se asemene. R. Crumb la randul lui e prieten cu Harvey Pekar, un scriitor de B.D.-uri pe care neajutandu-l mana a apelat la R.C. ca sa-i ilustreze ideile. Harvey Pekar are si el un film biografic in care apare si R.C. (nu in original, jucat de James Urbaniak) - American Splendor (2003).

Toate personele astea-s legate-ntre ele de pasiunea pentru jazzul antebelic, cultura B.D.-urile underground (pe care se zice ca Crumb a si fondat-o) si desigur o minte bolnava si depresiva. Legaturile in filme merg mult mai departe dar ca sa le sesizezi trebuie sa ai o idee despre B.D.-urile si in general despre desenele si picturile lui Crumb si Clowes.
Crumb e extraordinar, American Splendor e destul de tare si despre Ghost World m-am pronuntat mai jos..

Niciun comentariu: